Allt du behöver veta om SRU-filer och lite till

Här hittar du information om hur du skickar in SRU-filer till Skatteverket, vanliga frågor och svar, samt information om vad SRU-filer är och vilka blanketter som vi stöder.

📄 Skapa SRU-filer

Snabbt, enkelt och helt gratis. Vilken blankett vill du skapa?

Skapa blankett

Artiklar som vägleder dig i SRU-djungeln

Här hittar du några av de mest populära och användbara artiklarna för att lära dig allt och lite till om SRU-filer, de blanketter som du kan skicka in via Skatteverkets filöverföringstjänst i sru-format och guider som kan vägleda dig i denna djungel.

Blanketter

Filformatet SRU finns för att det ska vara möjligt för dig som företagare eller privatperson att lämna in hela (eller delar av) din deklaration digitalt, istället för att skicka in deklarationen i pappersform.

För att göra det så överskådligt som möjligt så har vi sammanställt en lista över de blanketter som du kan skicka in digitalt till Skatteverket. Nedan hittar du även en direktlänk med mer information om några av de vanligaste blanketterna:

  • INK2 (första sidan) - som namnet antyder är detta den första sidan i Inkomstdeklaration 2. Denna sida går att lämna in direkt på Skatteverkets e-tjänst, men många föredrar att skicka in den som SRU-fil tillsammans med övriga blanketter.

  • INK2R - Räkenskapsschemat för Inkomstdeklaration 2. Motsvarar innehållet på sida 3-4 i den förtrycka blanketten.

  • INK2S - Skattemässiga justeringar för Inkomstdeklaration 2. Motsvarar innehållet på sida 5 i den förtrycka blanketten.

Vanliga frågor och funderingar kring SRU-filer

Många av våra besökare har återkommande samma frågor om SRU-filer.

Låter detta som du?

I sådana fall är förhoppningsvis denna artikel med vanliga frågor och svar något för dig. Vi har även sammanställt flera artiklar som svarar på mer specifika frågor, exempelvis dessa:

Vad gäller för olika bolagsformer mer konkret?

Vilka blanketter och bilagor som du behöver skicka in till Skatteverket – antingen digitalt (i form av en SRU-fil) eller i pappersform – skiljer sig från en bolagsform till en annan. Därför har vi sammanställt information om vad som gäller för olika bolagsformer. Här kan du exempelvis läsa mer om vilka blanketter du kan lämna in som SRU-filer för ett aktiebolag.

Deklarera digitalt i tre enkla steg

Du behöver inte ha något program för att deklarera digitalt eller betala någon tjänst för att göra ditt bokslut. Följ dessa tre steg för att skapa SRU-filer som kan laddas upp i Skatteverkets filöveringstjänst.

  • Välj önskad blankett och skapa en uppgiftslämnare
  • Fyll i de relevanta fälten och klicka på "spara&quot
  • Förhandsgranska filerna och ladda ner filerna när du är nöjd
Skapa gratis SRU-filer -->
SRUfilers dashboard för att skapa SRU-filer

En introduktion till SRU-filer

Om SRU-filer

SRU-filer är digitala filer som innehåller ekonomiska uppgifter om ett företag eller privatperson. Huvudsyftet med dessa filer är att underlätta överföringen av redovisningsdata till räkenskapsschemat i inkomstdeklarationen, vilket möjliggör en automatisk (maskinell) inläsning av deklarationsuppgifterna.

Utan SRU-filer så är alternativet att skicka in blanketterna i pappersform, vilket många helst undviker.

Skatteverket har i samarbete med BAS utvecklat dessa kopplingsscheman, även kallade SRU-kopplingar. Dessa scheman specificerar vilka poster på ett BAS-konto som ska inkluderas på olika rader i räkenskapsschemat. Varje rad i schemat, känd som en fältkod, består av fyra siffror (med några få undantag) och är kopplad till ett eller flera konton i BAS-kontoplanen.

Hur ser en SRU-fil ut?

SRU-filer skapas i enlighet med Skatteverkets tekniska specifikationer, såsom beskrivs i broschyr SKV 269. Genom att använda programvara som följer dessa specifikationer, exempelvis srufiler.se, kan man säkerställa att filerna är korrekta och uppfyller alla krav som Skatteverket ställer.

Bilden ovan visar hur filformatet .sru ser ut när man skapar filerna hos oss

När du överför SRU-filer till Skatteverket så måste du alltid överföra två filer och de är tvungna att heta info.sru och blanketter.sru. Personligen kan vi tycka att det hade varit smidigare om det gick att välja typ av fil inne på Skatteverkets e-tjänst och att filens namn inte spelade någon roll, men det är kanske önsketänk ;-)

Undertecknad lyckas åtminstone ofta hamna i en situation där datorn är fylld av sru-filer som alla är kopior med så gott som samma namn (info.sru, info(1).sru, info(2).sru och så vidare), vilket gör det lite svårare att hålla allt organiserat.

Är du nyfiken på hur strukturen för info.sru och blanketter.sru ska formatteras och vilken information de ska innehålla, då kan du spana in denna artikeln.